ALEKSANDRA KLIMCZAK sopran, voice performer

 

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego UMFC w Warszawie w klasie wybitnej śpiewaczki Anny Radziejewskiej.
Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na autorskie projekty: #Witkacy622 – performans na śpiewaczkę, elektronikę, harfę i flet (2016) oraz Vox Animae Symphonialis – Hildegard von Bingen #840retractavit (2020). W 2017 otrzymała stypendium twórcze m. st. Warszawy w wyniku którego powstała suita na miasto i improwizujących muzyków w postaci interaktywnej mapy dźwiękowej Ursynowa – sonorurbis.pl (2017).
Nieustannie poszukuje niestandardowej drogi egzystencji śpiewaczki operowej.
Z jednej strony współpracuje z Filharmonią Narodową i Polską Operą Królewską, gdzie można usłyszeć ją w solowych partiach operowych. Z drugiej zaś eksperymentuje z improwizacją, sound-art i fieldrecordingiem. Współpracuje ze znakomitymi muzykami polskiej sceny improwizacyjnej.
Wraz z Antonim Beksiakiem tworzą duet improwizujący głosami i elektroniką, który w maju 2019 wystąpił jako pierwsi Polacy na prestiżowych targach Classical: NEXT w Rotterdamie.
Jej domeną są prawykonania współczesnych kompozycji oraz dążenie do przełamywania granic gatunkowych w muzyce i innych dziedzinach sztuki. Występuje w nowatorskich projektach, łączących operę z teatrem dramatycznym, takich jak „28 dni” O. Szylajewej w Teatrze Polskim w Poznaniu (premiera XI 2019).
Założycielka Fundacji o.to.a, której misją jest wyprowadzanie sztuki wysokiej z murów oper i filharmonii do szerokiej publiczności.

ALEKSANDRA KLIMCZAK

Powrót do góry